Wat gebeurt er allemaal...

dinsdag, maart 09, 2004

Over professionaliteit gesproken

Vandaag lees ik in de krant dat Dennis van der Geest medisch onderzocht gaat worden. Dat klinkt zorgelijk. Er schieten meteen allemaal beelden door mijn hoofd van scans, noppen op lijven en uitgebreide tests. Het blijkt echter te gaan om een bloedonderzoek. EEN BLOEDONDERZOEK!!! Mijn bloed wordt +/- elke maand gecontroleerd. Eerst door de bondsarts en daarna gaan de resultaten door naar mijn voedingsdeskundige. Die kan dan kijken of er iets aangepast moet worden aan bijvoorbeeld de supplementen (vitamines, mineralen) die ik elke dag inneem. Hoe doen ze dat dan bij de judobond? Doet elke club alles voor zich (wordt iedereen aan zijn/haar lot overgelaten?), of is er wel centraal iets geregeld. Zijn de judoka's ook bezig met hun voeding en laten ze regelmatig controleren of ze niet overtraind zijn? Ik moet heel eerlijk zeggen, ik doe het dit jaar ook allemaal voor het eerst. Het is natuurlijk ook een kwestie van geld. En in mijn geval ook nog eens gebrek aan kennis, ik wist bijvoorbeeld niet dat je je zenuwstelsel kon laten doormeten... Wel zie ik meteen resultaat! Ik ging er eigenlijk van uit dat al deze dingen, als je al zo lang meedraait aan de top, vanzelfsprekend waren. Ik voel me opeens heel professioneel!